Pages

February 18, 2008

המלחמה על RIA

למדנו מילה חדשה, הא? RIA... פתאום, כולם, כאילו זה היה טרנד ההרזייה החדש או ווב ("בועה") 2.0, מזמרים RIA מבין שפתותיהם.
כן, RIA, או במילים אחרות Rich Internet Applications צמחה להיות הבאז וורד החדשה למרות שהיא כבר מסתובבת פה איזה שנתיים פלוס-מינוס. כל מפתח HTML היום (אפשר לקרא להם ככה? מפתחים?) הוא מפתח RIA. זו המגיפה שבאה עלינו לטובה, ואנחנו מתבשמים בניחוחותיה הירוקים (דולרים, סטלנים, דולרים).
ומיד, כאשר יש טכנולוגיה (או אסופה שלהן, יותר נכון לומר) יש Vendors שמתים לשים עליה את הסטאמפה שלהם. הם המציאו, הם הכי טובים, להם צריך להעלות לעולה ובמקרה של RIA זה לא איחר לבוא.
אז מי בעצם יש לנו בחזית?
אם נקפד ראשן של כל מיני הלצות כמו open laszlo, של-UI שלה יש עוד כברת דרך לא קלה לעבור בכדי להתחרות עם השאר, או השטות של "גם אני! גם אני!" גוגל, אנחנו נגיע לשלוש מרכזיות: Flex של הגברת Adobe, ה- Silverlight של העלמה MS, וכמובן JavaFX של... Sun, כמה מפתיע.
אני חושב שתסכימו איתי, שאדובי קלטה את הקטע די משחר ימיו. עוד כשפלאש היה חוד החנית בתחום, אדובי דחפו ודחפו לעבר אפליקציות ווביות יותר רובסטיות בעלות חווית משתמש עשירה יותר. כל אלו הובילו אל פלקס שלדעתי, וגם לדעת אחרים מותירה את שתי האחרות מאחור. מיקרוסופט נזכרה די מאוחר בכל הוייב ומיהרה להוציא את ה- Flash Killer שלה. זוכרים? אותו מוצר שהודיעו עליו לפני... 4 שנים לערך? ששינה לפחות... 5 שמות על הדרך? זה זה. מוזר דיו, את כל הפרזנטציות למוצר של מיקרוסופט בחרה החברה לערוך ב... כן - פלאש. Silverlight של MS אמורה להיות מאד נוחה לפיתוח בייחוד ע"י מפתחי Net. שסביבת הפיתוח והאינטגרציה עם שאר המוצרים בטכנולוגיה הזו אמורה להיות די שקופה, אמה-מה, כאשר נשאלים מפתחי Net. מדוע הם מפתחים בפלקס הם מודים בפה מלא כי "זה עדיין לא שם". מה גם שלעבוד מול מוצר Silverlight משתמש אמור להוריד סביבת ריצה, שבניגוד ל- Flash Player היא ענקית ולא שכיחה (אנחנו עוד נגע באספקט התפוצה של סביבות הריצה מאוחר יותר)
אצל JavaFX הסיפור מעט שונה. זה נכון שבהיות RIA מה שהיא, רב האפליקציות עובדות על שרתים מבוססי JAVA (כמו Tomcat לצורך העניין). מה גם, שאם נסתכל לרגע על אג'נדת הפיתוח הפלקסית, נראה שהכל מכוון לעבודה מול Java (אם אלו POJO ב- RPC), ובכלל, כל FDS, לימים LCDS, הוא ג'אוואי לחלוטין. האינטגרציה היא כה חזקה בין פלקס ל-Backend ג'אוואי שאפילו עם ההתקנה של פלקס אנחנו מקבלים את jRun בתור Application Server. מכל אלו הרי מתבקש ש- Sun המכובדת, תחל להשקיע מעט בפיתוח UI (מבלי להעליב את ה Swing שלה. טוב, נו, עם להעליב אותו). ואכן - הם עשו זאת. שוב באיחור מה, שכן עושה רושם שעכשיו שפלקס נפתחת כ- OpenSource, פרוטוקול AMF יוצא לחופשי, אין עוד חיוב לעבוד מול שכבות ג'אוואיות. אז מגניב שיש עכשיו כלי פיתוח RIA UI בג'אווה, ואני מניח שהרבה מתכנתי-ג'אוה אפורים יתחילו להזיל ריר, אבל... Sun איחרה במעט את הרכבת. בכל מקרה, אסור לזלזל ב- JavaFX. היא נראית לי כחלופה הראשונה שהייתי לוקח בחשבון לו פלקס לא הייתה בתמונה, וייתכן מאד שבעוד כמה שנים, מערך הכוחות ישתנה, אבל בכדי שהוא ישתנה דבר מאד פשוט אמור לקרות לפני הכל: תפוצת סביבת הריצה.
מישהו פעם ניסה להוריד את ה JRE של ג'אוה? זה תענוג שכמוהו רק טפטוף מים קצוב על מצח במרתף עינויים ישנו. זה לוקח עידן שלם. ותאתחל את המכונה, ורגע... יש לנו עוד איזה רכיב שאתה חייב להתקין ואללא ויוסתור ותעשו לי טובה.
ו-MS? להוריד את ה- Runtime Env שלהם? לא תודה. וסטאטיסטית מי שולט? זה הרי ידוע.
אם עד היום לא ידעתם אז המצב הוא כזה: ל-97% מהמכונות המשתמשים בעולם מותקנת גרסה 9 של נגן פלאש. נקודה. ועם זה קשה מאד להתווכח. כאשר תייצר מוצר שאמור לשרת אירגון ענק, ותגיד ל-IT שלו שאתה עכשיו צריך להתקין בכל מכונות הקצה סביבת ריצה חדשה, סביר להניח שמברגה תרדוף אחריו בדרך החוצה. וזו למעשה הגדולה של אדובי. ע"י כך שהם שמרו על הנגן קטן כל העת הזו (ונכון, ואנחנו שילמנו עם RTL) והפיצו אותו דרך באנרים באתרים ופורטלים ומה לא... הם זכו בשליטה הרחבה הזו שמקנה להם כיום את המקום הראשון כ- Vendor של סביבת פיתוח וטכנולוגית RIA.

אני בטוח שאף אחת מהחברות המוזכרות כאן עדיין לא אמרה את המילה האחרונה. וזה יהיה נכון להחזיק אצבע על הדופק, רק רציתי לשתף אתכם במעט הגעש שמתחת לפני השטח הרגועים (יחסית) של RIA Development.

2 comments:

Unknown said...

למרות שכרגע העדפת סביבת הפיתוח היא פלקס, ישנה מגרעה אחת גדולה והיא שהמוצר הוא client side.
(parse,bussines object,navigation layer)
לאחרונה נתקלתי בהרחבה ל .NET שנקראת visualwebgui מלבד מהמגבלה שהסרבר הוא IIS ,
אני חייב לציין שהרעיון די מבריק.
את שכבת הפרזנטציה אתה יכול ליצג או ב dhtml או ב silverlight

Flashmattic said...

תוכל להרחיב מעט על היתרונות במה שנתקלת בו?